Thursday, October 20, 2011

Tanda-tanda si Kecil Autis

As Salam.. happy thusday.. esok dah jumaat yahuuuuu syiok nyer... pg ni waktu sarapan pagi td ada la officemate Ibu tanya tentang AUTISME ni ada tak gejala @ ciri-ciri itu kat Faqihah dari kecil. kerana ditakuti anak beliau ada tanda-tanda tersebut. Setahu Ibu ada la sikit-sikit dulu Faqihah gitu.. tapi sekarang nampak macam ok ja.. pernah juga tanya kat Pakar An Nur, Doc kat is it NORMAL. then Ibu google la info tentang AUTISME ni nak share ngan korang.



Gelaja autisme pada anak ternyata boleh terjadi sejak awal. Hanya saja anda harus peka dengan tanda-tanda yang ditunjukan anak anda. Berikut beberapa tanda kemungkinan anak anda autis:

Usia 2 - 3 bulan
Diusia ini mestinya anak sudah boleh melakukan eye contact dengan orang yang ada dihadapannya. Waspalah anak anda jika pada usia ini cenderung tidak melakukan eye contact dengan orang lain terutama ibunya.

Usia 3 bulan
Pada usia 3 bulan seharusnya anak sudah bisa merespon anda dan suara anda, paling tidak dengan sedikit tersenyum. Anda harus wapada jika ternyata si kecil cenderung cuek dan tanpa reaksi dengan anda dan suara anda.

Usia 6 bulan
Di usia ini biasanya anak sudah boleh diajak bergurau dan tertawa. Jika anak anda takut bahkan tidak tertawa dan tidak memperlihatkan ekspresi senang diwajahnya saat berinteraksi, waspadalah gejala ini sebagai gejala autisme.

Usia 8 bulan
Di usia ini biasanya rasa ingin tahu anak sedang tinggi, ia akan ikut menoleh kearah dimana anda mengalihakan pandangan dari dirinya ke tempat lain. Jika hal tersebut tidak terjadi pada anak anda secara berulang-ulang, ada kemungkinan anak anda menapakan gejala-gejala autisme.

Usia 9 bulan
Saat sikecil memasuki usia 9 bulan, biasanya mereka sudah mampu berceloteh dengan kata-kata sederhana, atau paling tidak bergumam tak jelas. Jika pada usia ini anak anda lebih pasif dan enggan berceloteh, waspada sebagai gejala autisme.

Usia 12 bulan

  • Anak usia 12 bulan sudah mulai memiliki pengenalan akan dirinya, terutama namanya. Ia akan menoleh saat anda atau orang lain memanggil namanya. Jika anak anda tidak menoleh atau malah takut jika ada yang memanggilnya waspadai kemungkinan anak autisme.
  • Di usia ini, anak seharusnya sudah bisa meniru bahagian depan atau belakang ucapan orang lain, jika ia hanya diam bahkan tidak memberi respon dengan lawan bicaranya, waspada.
  • Anak usia setahun sudah mulai boleh diajak melambaikan tangan. waspadai pertanda autisme jika anak anda tidak peduli dengan ajakan anda melambaikan tangan, dan malah asik dengan aktifitasnya sendiri.
  • Anak usia setahun akan melihat ke arah yang anda tunjuk. Hal tersebut menunjukan perhatiannya pada lingkungan sekitarnya. Jika anak anda cuek dan tak peduli dengan sekitarnya, waspadai tanda-tanda autisme.

Usia 16 bulan
Anak usia ini mestinya sudah mulai berbicara sepatah dua patah kata. Jika anak anda masih enggan bicara, dan malah tidak peduli dengan orang lain yang mengajaknya berbicara, waspadai sebagai salah satu gejala autisme.

Usia 18 bulan
Anak 18 bulan akan menggunakan jarinya untuk menunjuk sesuatu yang menarik perhatiannya. Hal tersebut menandakan sikecil sudah memiliki keinginan untuk mengkomunikasikan keinginannya, dan mencuba berinteraksi dengan orang lain. sementara anak autis cenderung enggan berkomunikasi dengan orang lain untuk mengutarakan keinginannya.

Usia 24 bulan
Anak usia 24 bulan sudah mulai mampu menyebutkan satu atau dua kalimat dengan jelas dan teratur. Yang menandakan anak anda sudah siap diajak berkomunikasi dengan anda dan orang disekitarnya. waspadai jika anak anda cenderung sibuk dengan dunianya sendiri dan enggan berkomunikasi atau malah cenderung takut dengan anda dan orang-orang disekitarnya.

Jika keadaan fizikal anak terutama telinga dan mata terbukti normal, namun menunjukan tanda-tanda autisme diatas, jangan panik. Segera konsultasi ke doktor ahli terapi autisme atau psikiater anak, agar anak memperoleh sesi terapi yang membantu membuatnya terarah. Yang harus anda ingat autisme bukanlah penyakit, jangan pernah menganggap anak anda pesakitan hanya karena ia mengalami autisme. Sedikit perhatian dan penanganan dari ahlinya dapat membantu membuatnya lebih peka dengan keadaan sekitarnya, terutama dengan anda.

(source: sini )


ada lagi ni

Benci perubahan / Hate changes
Mereka ini tak sukakan kelainan. Kalau boleh nak guna cara biasa yang selalu mereka buat. Contoh nak makan hanya guna pingan or sudu /garfu yang sama.

Talks over and over about the same thing
Contoh: Nak teddy bear nak teddy bear!
Cakap berulang-ulang kali benda yang sama je.

Doesnt play with others
Golongan ni memang tak tahu nak bersosial. mean sosial is bergaul dengan orang sekeliling. Tak nak bermain dengan rakan sebaya yang lain.

Shows needs by using an adult's hand
Yang ni pun memang jelas. Kalau nak sesuatu benda contoh aiskrim ke ape ke mereka akan menggunakan tangan orang dewasa tunjuk keinginan. Tak berani nak tunjuk dengan tangan sendiri.

Enjoys spinning things
Mereka suka memutar objek

Joins group only if adult insists and assists
Mereka ni kalau tak disuruh, didesak dan dibantu memang tak akan bergaul dengan sebaya mereka.

One side converse
Perbualan satu pihak sahaja. That's why golongan ni suka bercakap sorang-sorang.

Doesnt show interest


Repeats thing
Suka mengulangi sesuatu perbuatan

Does thing like flapping hand
Very clear. Mereka suka mengibas-ngibas tangan.

No pretend play
Haaa..ini seriously bahaya. Kadang-kadang kalau mereka bermain ala-ala superman jangan terpedaya. They're not like the others. Takde istilah main olok-olok pada mereka.

No eye contact
Ni orang normal pun kadang-kadang bercakap takde eye contact haha

Laugh or giggles inappropriately
Suka ketawa berdekah-dekah tak bersesuaian dengan keadaan. Maksudnya takde perkara yang menggelikan hati pun berlaku tapi mereka boleh ketawa berdekah-dekah.

(sources : sini )

No comments:

Post a Comment