Wednesday, January 02, 2013

Blighted Ovum

 
 
As Salam...
Morning u all... hari tu haku dah janji nak citer apa terjadi pada kandungan haku kan. ni haku dapat dari internet juga. dan doc Noraini sudah mengesahkan juga info pembacaan haku ni.

ini bukan haku punya.. incik google punya
 
 
apa itu Kehamilan Kosong????

Blighted Ovum (BO) – Kehamilan Kosong adalah gejala dimana rahim/kandungan ibu membesar seperti orang  hamil walaupun di dalam rahim tersebut tidak terdapat janin sama sekali.

Sama dengan gejala kehamilan pada umumnya,ketika wanita melakukan ujian kehamilan terdapat juga tanda2 kehamilan seperti yang dialami ibu hamil seperti rasa mual, muntah, pening, lelah yang berlebihan dan perubahan pada payudara.

Pada kehamilan kosong / Blighted Ovum plasenta dan kantung rahim tetap berkembang seperti halnya perkembangan kehamilan pada kebiasaannya. Permasalahannya adalah tidak ada perkembangan janin sama sekali di dalamnya. Inilah mengapa ketika wanita melakukan ujian kehamilan menggunakan testpack maka tetap didapat hasil positif karena pada urin terdapat hormon HCG yang merupakan tanda kehamilan.

Kehamilan kosong / blighted ovum ini terjadi kerana sel telur yang telah dibuahi pada masa subur tidak berkembang sempurna. Inilah mengapa ketika kantung rahim membesar seperti kehamilan pada kebiasaanya tetapi janin sama sekali tidak berkembang.


Bila Kehamilan Kosong ini boleh dikesan ?

Blighted Ovum (BO) / kehamilan kosong ini rata-rata baru diketahui setelah lebih dari satu setengah bulan melalui pemeriksaan USG. Pada pemeriksaan Ultrasonografio (USG) ini akan nampak perbesaran kantung rahim namun tidak ada perkembangan janin yang mengikuti pembesaran kantung rahim tersebut.

Biasanya Blighted Ovum (BO) / kehamilan kosong ini terjadi di kehamilan yang sangat awal, pada umumnya pesakit datang berjumpa doktor kerana ingin mengadu tentang pendarahan di usia kehamilan kurang lebih 6-8 minggu. Maka dari itu adalah hal yang wajar bila ibu mengira kehamilannya itu adalah hal yang normal kerana segala tanda-tanda kehamilan memang terjadi pada ibu. Hal ini diburukkan lagi dengan kemampuan USG transvaginal yang efektif untuk kehamilan diatas 6 minggu dan kemampuan USG biasa yang efektif mengesan kehamilan diatas 7 minggu.

Untuk itu biasanya doktor melakukan USG diawal kehamilan untuk memastikan apakah ibu mengalami kehamilan kosong atau tidak. Dengan USG biasanya doktor akan melihat perkembangan janin apakah telah mencapai 20mm atau belum. Bila janin tidak dapat dilihat atau ukurannya lebih kecil dari 20mm maka doktor akan memastikan ibu mengalami gejala kehamilan kosong dan biasanya pada pemeriksaan selanjutnya doktor akan mengukur lagi perkembangan janin.

Penyebab kehamilan kosong..

Hingga saat ini, penyebab terjadinya kehamilan kosong masih belum diketahui. Tapi berdasarkan hasil kajian kehamilan kosong ada hubungannya dengan kelainan kromosom pada janin. Pada sesuatu keadaan boleh terjadi komplikasi pada ibu hamil dengan kehamilan kosong kerana tubuh ibu berusaha untuk mengeluarkan hasil persenyawaan yang tidak normal ini namun ada hormon lain yang mencegahnya.

Apakah kehamilan kosong berkaitan dengan kesuburan?

Walaupun kehamilan kosong ini berlaku kerana adanya kerosakan kromosom pada sel telur atau sel sperma, blighted ovum ini tidak berkaitan langsung dengan gangguan kesuburan, sebab boleh jadi kehamilan seterusnya mampu berjalan normal. Tapi bila kehamilan kosong kembali berulang, maka kemungkinan besar terdapat kelainan kromosom terdapat pada salah satu dari suami atau isteri.
 
ini saja yang dapat haku kongsikan... kalau ada info baru nanti haku kongsikan lagi ya.. 








3 comments:

  1. Replies
    1. sama nani... saja nak share apa yang jadi kat haku aritu

      Delete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete